Particulier nieuws
Zakelijk nieuws

Registratie- en kentekenplicht voor werkmaterieel

Vanaf 1 januari van 2021 gelden er nieuwe regels voor het rijden op de openbare weg met (land)bouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid (MMBS) en getrokken materieel (zoals een aanhanger). Het gaat vooral om de registratie- en kentekenplicht. De invoering van de registratie- en kentekenplicht komt van de Europese eis om een APK te verplichten voor trekkers op wielen met een maximumconstructiesnelheid hoger dan 40 km/uur.

Om welke objecten gaat het eigenlijk? In eerste instantie gaat het om die krachtige, imposante tractoren die grote aanhangers kunnen trekken. Je vindt ze vooral in de agrarische sector en in de bouwsector. Het kan ook gaan om shovels, mobiele kranen en combines.

Het registreren kan via de website van de RDW. Na registratie en tenaamstelling van het voertuig ontvangt de eigenaar een kentekenbewijs. Daarmee kan een kentekenplaat worden aangevraagd. Het gaat om (land)bouwtrekkers en MMBS’en, die een maximale constructiesnelheid hebben van meer dan 6 km/h én die op de openbare weg rijden. Als het object vóór 1 januari 2022 wordt geregistreerd, dan hoeft het voertuig niet te worden gekeurd. Als zo’n object nu niet op de openbare weg rijdt, maar in de komende jaren mogelijk wel, is registreren toch het overwegen waard. Want bij een registratie vanaf 2022 is een keuring verplicht. Registratie is dan omslachtiger en duurder. Bovendien geldt er vanaf 2025 een kentekenplaatplicht voor alle (land)bouwvoertuigen.

Uitzonderingen registratie- en kentekenplicht
De volgende uitzonderingen gelden op de registratie- en kentekenplicht:

  • Landbouwvoertuigen die nooit op de openbare weg komen. Ook niet vanaf 1 januari 2025;
  • MMBS’en (Motorrijtuigen met beperkte snelheid) en MM’s (mobiele machines) die niet breder zijn dan 130 centimeter en die bedoeld zijn voor maaien, onkruid bestrijden, vegen, sneeuw ruimen, gladheid bestrijden of hondenpoep verzamelen en die geen trekvoorziening voor andere voertuigen hebben;
  • Heftrucks als ze niet breder zijn dan 130 centimeter;
  • Landbouwvoertuigen en mobiele machines met een maximumconstructiesnelheid van hooguit 6 km/u;
  • Meeneemheftrucks, één-assige motorrijtuigen, asfalteermachines, asfaltfreesmachines en walsen, die worden gebruikt voor onderhoud en de aanleg van wegen.


Aanmelden bij RDW
Nieuwe objecten worden, voor aflevering aan de klant, door de dealer al aangemeld bij de RDW. Eigenaren van bestaande objecten kunnen hun (land)bouwmachines, MMBS’en e.d. via de site van de RDW aanmelden. Deze site bevat een keuzehulp waaruit blijkt of het object wel register- en kentekenplichtig is. Daarnaast kun je op de site een instructievideo volgen, waarop de procedure wordt uitgelegd. We raden je aan de instructievideo zelf op te zoeken.

Verzekeringsplicht
Voor motorrijtuigen, zoals (land)bouwtrekkers, geldt een wettelijke verzekeringsplicht op basis van de WAM. Met de registratie- en kentekenplicht is de controle op die verzekeringsplicht veel effectiever. Potentiële verkeersslachtoffers van (land)bouwtrekkers en MMBS’en zijn daardoor beter financieel beschermd. Net als bij de andere kentekenplichtige motorrijtuigen (zoals personenauto’s en bromfietsen) staat er een boete op het niet verzekerd zijn. Voor het niet verzekerd zijn van landbouwvoertuigen bedraagt die boete € 600.

Ook als het gaat om een, volgens de nieuwe regels, niet-kentekenplichtig voertuig, is er volgens de WAM een verzekeringsplicht als ermee wordt gereden op een openbare weg of wat daarmee gelijk wordt gesteld. Denk bijvoorbeeld aan de vorkheftruck die minder breed is dan 130 cm. Volgens de nieuwe regels geen register- en kentekenplicht, maar wel een verzekeringsplicht. Ook (eigen) terreinen die bereikbaar zijn voor het verkeer, worden gelijkgesteld aan de openbare weg, zoals een eigen erf of parkeerplaats.

En of er nu wel of geen verzekeringsplicht is; het is onverantwoord om een motorrijtuig niet te verzekeren tegen wettelijke aansprakelijkheid. Het klassieke voorbeeld is dat van de vorkheftruck die alleen gebruikt wordt in de eigen bedrijfshal van de ondernemer. Die hoeft toch niet (apart) verzekerd te worden? Zo is de gedachte bij veel ondernemers. Jazeker wel! Je kunt met een vorkheftruck letsel veroorzaken en dat kan leiden tot torenhoge aansprakelijkheidsclaims. De aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven (AVB) sluit schade met en/of door motorrijtuigen uit. De ondernemer kan daardoor met een forse, niet gedekte claim blijven zitten, die zelfs zijn bedrijfscontinuïteit kan bedreigen.

Voor alle voertuigen (werkmaterieel/ landmaterieel) waar een kenteken voor dient te worden afgegeven, dient het kenteken te worden doorgegeven aan de verzekeraar. Deze kentekens worden door de verzekeraar ook aangemeld bij het RDW als zijnde verzekerd. Voor het aanmelden bij het RDW worden eenmalige kosten in rekening gebracht. De verzekeraars hebben aangegeven dat ze hier €17,50 per kenteken voor gaan vragen.

 Dringend advies: Als het object vóór 1 januari 2022 wordt geregistreerd, dan hoeft het voertuig niet te worden gekeurd. Als zo’n object nu niet op de openbare weg rijdt, maar in de komende jaren mogelijk wel, is registreren toch het overwegen waard. Want bij een registratie vanaf 2022 is een keuring verplicht. Registratie is dan omslachtiger en duurder. Bovendien geldt er vanaf 2025 een kentekenplaatplicht voor alle (land)bouwvoertuigen.

Meer weten of persoonlijk advies?

Persoonsgegevens
 ,  Aanpassen?
Opzoeken adres gegevens mislukt Handmatig invoeren?
Vraag/opmerking

Intermediair Assurantiën maakt gebruik van cookies op haar website Accepteren Meer informatie