Particulier nieuws
Zakelijk nieuws

Zorgverzekering 2016: waarom te veel keus slecht is

Er is heel veel keus voor wie de zorgverzekering 2016 wil vergelijken. Maar vinden we dat prettig? We vroegen het de bezoekers van onze website. Daaruit bleek dat 57% door de bomen het bos niet meer ziet. 43% is wél blij met de ruime keus omtrent het vergelijken van de zorgverzekering 2016. Het kleine onderzoek sluit aan bij de theorie: te veel keuze is niet goed!  

Onderzoekers Sheena Iyengar en Mark Lepper deden in het jaar 2000 een sociaal-psychologisch onderzoek “When Choice is Demotivating” over het keuzegedrag van mensen. Meerdere onderzoeken hadden volgens de onderzoekers al aangetoond dat mensen graag voldoende keus willen hebben. Maar er was nog niet onderzocht of er ook iets bestond als een ‘teveel’ aan keuze.

Het keuzeonderzoek: jam proeven

De onderzoekers creëerden een setting waarin bezoekers van een supermarkt de mogelijkheid kregen om bij een pop-up-kraampje exclusieve jams te proeven. Het proeven was gratis. Ook mochten bezoekers zo veel proeven als ze zelf wilden. 

De onderzoekers creëerden twee verschillende settings: in de eerste setting konden mensen 24 verschillende soorten jam proeven. In de tweede setting maar 6 soorten. In beide gevallen kregen de passanten na het proeven een kortingsbon van één dollar als ze de jam ook écht wilden kopen.

Meer keus lijkt aantrekkelijker …

In eerste instantie lijkt meer keuze aantrekkelijker. Bij de kraam van 24 smaken wilden 60% van de passanten proeven. Bij de kraam van 6 smaken daalde dit naar 40%.

… maar is het niet

Bij het aantal jams dat door de passanten werd geproefd, was er bijna geen verschil meer tussen de twee settings. Bij de kraam met 24 smaken jam werd gemiddeld 1,5 smaken geproefd. Bij de kraam met 6 smaken jam was dat bijna hetzelfde: gemiddeld 1,4 smaken.

Uiteindelijk werd ook het koopgedrag gemeten. Hoeveel van de passanten kochten een potje jam? Bij de setting waarin mensen uit 24 smaken jam konden kiezen, kocht uiteindelijk 3% van de mensen een potje jam. Bij de mensen die keuze hadden uit 6 smaken, kocht maar liefst 30% de jam. Tien keer zoveel dus.  

Te veel keuze maakt onzeker

De onderzoekers veronderstellen dat het teveel aan opties om uit te kiezen zorgt voor een grotere kans dat je een verkeerde keuze maakt. Ook geven ze aan dat informatie van én door experts een belangrijkere rol in gaat nemen.  

Van jam naar de zorgverzekering 2016

Natuurlijk is een potje jam iets anders dan een zorgverzekering. Maar bij het vergelijken ervan zullen basis-psychologische regels gelden. Regels die aantonen dat meer keuze niet altijd beter is. Twijfel je over jouw keuze rondom de zorgverzekering, dan kun je overwegen jouw keuze samen met je financieel adviseur te maken. 

Meer weten of persoonlijk advies?

Persoonsgegevens
 ,  Aanpassen?
Opzoeken adres gegevens mislukt Handmatig invoeren?
Vraag/opmerking

Intermediair Assurantiën maakt gebruik van cookies op haar website Accepteren Meer informatie